Update sensitiviteiten in Energyville studie: Energy transition in Belgium: Choices and Costs

Update sensitiviteiten in Energyville studie: Energy transition in Belgium: Choices and Costs

Keywords: Energiepact, Kernuitstap
Niveau: België
Gepubliceerd: 02/2017
Auteur: BBL, IEW
Bureau: Energyville

Milieuorganisaties Bond Beter Leefmilieu (BBL), Greenpeace en
Inter-Environnement Wallonie (IEW) hebben aan onderzoeksinstelling
Energyville een update gevraagd van de energiestudie die ze begin 2017 voor Febeliec maakte. De aanleiding voor deze update is het lopende debat over het Energiepact.

Voor de beide studies doet Energyville beroep op het TIMES model. Dit is een techno-economisch systeemmodel. Het berekent de meest kostenoptimale scenario’s die technisch haalbaar zijn binnen de set van aannames.

De update was wenselijk vanwege de snel dalende prijzen van hernieuwbare energie en nieuwe vooruitzichten voor de prijs van gas. Ook hebben we het model laten lopen tot 2040 om ook de systeemkost van een kernuitstap in 2035 versus 2025 met elkaar te kunnen vergelijken. Ten slotte werd een berekening gemaakt van de kans op onbeschikbaarheid van één of twee kerncentrales en de impact van deze tijdelijke onbeschikbaarheid.

 

Rapport (EN) > Link
Samenvatting (NL) > Link

Position Paper EU Bioenergy Policy

Position Paper EU Bioenergy Policy

Keywords: Hernieuwbare energie, Bio-energie, EU2030
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 06/2017
Auteur: WWF
Bureau: -

Bio-energie heeft een rol te spelen in de decarbonisatie van het Europees energiesysteem. Helaas zitten er echter serieuze weeffouten in de duurzaamheidscriteria voor bioenergie die de Europese Commissie heeft voorgesteld in het kader van de herziening van de richtlijn hernieuwbare energie.

Striktere regels zijn nodig om ervoor te zorgen dat bio-energie in de EU werkelijke klimaatvoordelen oplevert in vergelijking met haar fossiele tegenhanger. Deze paper legt het probleem uit en stelt voor hoe we het voorstel van de Commissie kunnen verbeteren.
 

Position Paper (EN) > Link
 

Vijf speerpunten voor een duurzame energietoekomst in België en Europa

Vijf speerpunten voor een duurzame energietoekomst in België en Europa

Keywords: Elektriciteitsnetwerk, Governance, Hernieuwbare energie, Bio-energie, EU2030, Energy Union
Niveau: Europa, België
Gepubliceerd: 05/2017
Auteur: WWF, Greenpeace, BBL, IEW
Bureau: -

Op 7 april ratificeerde België als 142ste land het historisch klimaatakkoord van Parijs. Het zal de geschiedenisboeken ingaan als een keerpunt in het Belgische klimaat- en energiebeleid. Het engageert ons land expliciet om inspanningen te doen om samen met andere VN-lidstaten de mondiale klimaatopwarming te beperken tot maximaal 2°C en te streven naar 1,5°C. Het impliciete gevolg is dat we zo snel mogelijk moeten overgaan naar een energiesysteem gebaseerd op 100% hernieuwbare energie.

De voorstellen van de Europese Commissie (het Clean Energy for All pakket) om de Europese energiemarkt aan te passen aan die energietransitie, komen dus geen moment te laat. We moeten dit moment met beide handen aangrijpen om ons energiesysteem ‘future proof’ te maken. Naar aanleiding van Commissaris Šefčovič’ bezoek aan de Senaat op 4 mei 2017 lijsten we vijf speerpunten op die voor de milieubeweging van specifiek belang zijn om uit te dragen in het komende anderhalf jaar in de Europese arena.
 

Briefing (NL) > Link
Briefing (FR) > Link

 

Position Paper on the Revision of the EPBD

Position Paper on the Revision of the EPBD

Keywords: Energiebesparing, Gebouwen
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 05/2017
Auteur: WWF
Bureau: -

Het Clean Energy for All pakket van de Europese Commissie onderstreept de cruciale rol die de gebouwensector kan spelen in de energietransitie door tegelijkertijd emissies te reduceren als de leefomstandigheden van burgers te verbeteren. Hoewel het narratief van de Commissie goed zit, en er gewezen wordt op belangrijke bottlenecks, stelt de Commissie niet de oplossingen voor die de nodige veranderingen in de sector tot stand zullen brengen, en bovendien niet aan het vereiste tempo.

WWF gelooft dat de eerste prioriteit voor de bouwsector erin bestaat de energieconsumptie drastisch te reduceren, door de snelheid en de diepte van renovaties te verhogen. Parallel daaraan moet de integratie van gebouwen in een goed functionerend, op hernieuwbare energie gebaseerd energiesysteem ondersteund worden zodat de overige energienoden van het gebouwenpark door propere en duurzame energie kunnen geleverd worden.

Deze paper geeft enkele aanbevelingen over hoe het Europees Parlement en de Raad hiervoor kan zorgen in het kader van de herziening van de Energy Performance of Buildings Directive (EPBD). Een verbeterde en sterkere EPBD is cruciaal om grotere energiebesparing op te leveren, en zal hierdoor bijdragen tot het bereiken van de algemene doelstelling voor 2030 inzake energie-efficiëntie in het Energy Efficiency Directive (EED), waarvan WWF gelooft dat ze op 40% moet mikken.
 

Briefing (EN) > Link

 

A climate for the future. Assessing EU Member States’ Low-Carbon Development Strategies and lessons for Energy Union governance

A climate for the future. Assessing EU Member States’ Low-Carbon Development Strategies and lessons for Energy Union governance

Keywords: Emissies, Governance, Energy Union, Klimaatverandering, EU 2030, 2050, Langetermijnplan
Niveau: België, Europa
Gepubliceerd: 04/2017
Auteur: WWF
Bureau: -

De lidstaten van de EU zijn verplicht om tegen 2015 een 'low carbon development strategy' in te dienen, en om te rapporteren over vooruitgang in 2017. WWF's MaxiMiseR project evalueert de plannen die de Europese lidstaten indienden, bekijkt wat werkt, en probeert die te verbeteren.

Slechts elf EU listaten dienden een 2050 emissiereductiestrategie in tegen 2015, ondanks het feit dat dit verplicht is door EU wetgeving. Bovendien variëren de ingediende strategieën enorm in kwaliteit. 

Dit rapport brengt een analyse van deze plannen en stelt verdere aanbevelingen voor. Als deel van dit project analyseert MaxiMiseR het ETS systeem om te bekijken hoe de opgehaalde fondsen het best gebruikt kunnen worden voor decarbonisatie. Op de website kan je een webtool gebruiken om makkelijk ETS data te raadplegen en nationale cijfers te vergelijken. 


Rapport (EN) > Link
Infografiek (EN) > Link

 

Powerful Power Markets

Powerful Power Markets

Keywords: Elektriciteit, Elektriciteitsnetwerk, Hernieuwbare energie, Fossiele brandstoffen
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 03/2017
Auteur: WWF
Bureau: -

De Europese Commissie bracht in november 2016 haar langverwachte Clean Energy for All pakket uit, waarmee het de Europese energiemarkt wil aanpassen aan de realiteit. De Commissie heeft hiermee alvast een aantal stappen in de juiste richting gezet. 

Wat betreft de verordening en de richtlijn voor elektriciteit is er echter nog werk aan de winkel om de elektriciteitsmarkten klaar te maken voor onze noden in 2025 en 2030. Daarom vraagt WWF de Raad en het Europees Parlement om de 5 aanbevelingen in dit document mee te nemen in hun wetgevend werk. 


Briefing (EN) > Link

 

De biomassa centrale in Langerlo: gegevens en alternatieven

De biomassa centrale in Langerlo: gegevens en alternatieven

Keywords: Hernieuwbare energie, Bio-energie, Subsidies
Niveau: België
Gepubliceerd: 02/2017
Auteur: Greenpeace, BBL
Bureau: Energyville

Dit rapport toont aan dat we meer dan genoeg zonne- en windenergie opwekken om de biomassacentrale in Langerlo te vervangen. Bovendien sparen we zo meer dan 1 miljard aan subsidies uit. Het schrappen van de voorziene subsidies aan Langerlo kan de Turteltaks verlagen én ons helpen ambitieuzer in te zetten op de energie van de toekomst. Voorwaarde is wel dat onze overheid meer investeert in groene warmte en elektrisch transport.  

Rapport (NL) > Link
Samenvatting (NL) > Link
 

Crucial Energy Choices in Belgium - An Investigation of the Options: Our Energy Future 2016

Crucial Energy Choices in Belgium - An Investigation of the Options: Our Energy Future 2016

Keywords: Hernieuwbare energie, Elektriciteit, Scenario, Subsidies
Niveau: België
Gepubliceerd: 12/2016
Auteur: WWF, Greenpeace, BBL, IEW
Bureau: 3E

Hoe kunnen we de kernuitstap realiseren én de CO2-uitstoot reduceren - en dit op een betaalbare manier? De milieuorganisaties Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en WWF sloegen de handen in elkaar en werkten een energiescenario uit voor België.

Studiebureau 3E maakte een gedetailleerde studie van de elektriciteitssector. De studie toont aan dat België tegen 2030 54% van haar elektriciteit kan halen uit hernieuwbare energiebronnen. De inzet van biomassa wordt daarbij beperkt tot wat duurzaam beschikbaar is. Door te kiezen voor een ambitieus hernieuwbaar elektriciteitsscenario kan België haar klimaatdoelstellingen halen en 2 miljard euro subsidies uitsparen ten opzichte van een business as usual scenario.

Dit is een update uit 2016 met de laatste cijfers en een opspliting van het scenario in een Vlaams en een Waals scenario. 
 

Rapport Federaal (EN) > Link
Rapport Regionaal (EN) > Link
Briefing (NL) > Link
Briefing (FR) > Link

 

15 Signals: Evidence the energy transition is underway

15 Signals: Evidence the energy transition is underway

Keywords: Hernieuwbare energie, Klimaatverandering, Jobs, Fossiele brandstoffen
Niveau: Internationaal
Gepubliceerd: 09/2016
Auteur: WWF
Bureau: -

We zitten midden in een mondiale energietransitie. Dit nieuw WWF rapport zet de schijnwerper op een aantal globale transformaties en onstopbare trends. Deze signalen tonen aan dat een veilige, propere energietransitie mogelijk is.

Maar we hebben dit nodig op grote schaal. We moeten kortom alles doen om deze trends het nieuwe normaal te maken, en ervoor zorgen dat we de engagementen vervat in het klimaatakkoord van Parijs naleven.


Rapport (EN) > Link

 

Prosumer Rights: Options for an EU legal framework post-2020

Prosumer Rights: Options for an EU legal framework post-2020

Keywords: Prosumenten, EU 2030
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 05/2016
Auteur: Greenpeace
Bureau: ClientEarth


De Europese Commissie werkt aan wetsvoorstellen om de weg te banen voor een Europese Energie-unie, opgebouwd rond ‘energieburgers’ (of ‘prosumenten’) die de energietransitie in handen nemen, actief zijn op de markt en profiteren van lagere facturen.

Door hun actieve deelname aan de energiemarkt kunnen energieburgers de EU helpen om haar klimaat- en energiedoelstellingen te bereiken. Ze kunnen bovendien besparen op hun energiefactuur, helpen om het elektriciteitsnet in evenwicht te houden, lokale economische groei en innovatie stimuleren en het lokaal enthousiasme voor de energietransitie versterken. Om consumenten, in het bijzonder huishoudens en kleine bedrijven, toe te laten volop deel te nemen in het energiesysteem, is wel een geschikt kader nodig.

Dit rapport wil in dat verband:

  1. De nood aan een kader voor prosumentenrechten evalueren;
  2. Een wettelijke definitie voor de term ‘prosument’ aanbevelen, zowel individueel als collectief;
  3. Juridische opties identificeren voor nieuwe en versterkte prosumentenrechten;
  4. Bepalen hoe we de betrokkenheid kunnen ondersteunen van consumenten met een laag tot gemiddeld inkomen, of die in appartementsblokken wonen; en
  5. Identificeren hoe een correct toezicht op, en bekrachtiging van de prosumentenrechten verzekerd kan worden.


Rapport (EN) > Link

 

The Great Water Grab: How the Coal Industry is Deepening the Global Water Crisis

The Great Water Grab: How the Coal Industry is Deepening the Global Water Crisis

Keywords: Fossiele Brandstoffen
Niveau: Internationaal
Gepubliceerd: 03/2016
Auteur: Greenpeace
Bureau: -


Menselijke activiteiten putten de waterbronnen van onze planeet aan een alarmerende snelheid uit. Het Global Risks Report 2015 van het Wereld Economisch Forum verklaarde dat watercrisissen de komende 10 jaar het grootste risico zijn waar de wereld mee te maken krijgt in termen van potentiële impact.

Desondanks slagen overheden er niet in om water duurzaam te beheren. De kolenindustrie krijgt nog steeds de toestemming om deze kostbare bron aan te boren zonder grondige voorafgaande evaluaties van de gevolgen. En dit terwijl de hele levenscyclus van koolstroom een enorme impact heeft op de zoetwatersystemen. In vele landen is de kolenindustrie een van de sectoren met de grootste vraag naar zoetwaterbronnen.

Plannen om wereldwijd nog meer kolencentrales te bouwen zouden de vele regio’s die nu al leiden onder ernstige waterproblemen richting crisis en ernstige droogte duwen.

Rapport (EN) > Link

 

Waarom kernenergie een slecht idee is

Waarom kernenergie een slecht idee is

Keywords: Kernenergie, Klimaatverandering
Niveau: België
Gepubliceerd: 02/2016
Auteur: BBL, IEW
Bureau: -

Kernenergie is een vervuilende, onveilige, dure én ondemocratische energievorm. Dat past niet in het toekomstbeeld van een duurzame en betaalbare energievoorziening. Maar kerncentrales stoten zelf toch geen CO2 uit, niet? Waarom is het dan geen duurzame oplossing? En hoe zit het nu met de Belgische kerncentrales? Waarom verzetten de milieuorganisaties zich zo sterk tegen de levensduurverlenging van die oude knarren?

Dat ontdek je in het dossier ‘Waarom kernenergie een slecht idee is’. We zetten alle redenen op een rijtje om definitief komaf te maken met kernenergie en voluit voor een schone en veilige energietoekomst te kiezen.


Briefing (NL) > Link
Briefing (FR) > Link

 

Measuring World Leadership on Renewable Energy

Measuring World Leadership on Renewable Energy

Keywords: Hernieuwbare energie, EU 2030, Energy Union
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 02/2016
Auteur: WWF
Bureau: -

Voorzitter van de Europese Commissie Juncker wil van de EU de wereldleider op vlak van hernieuwbare energie maken. We hebben echter nog een lange weg af te leggen voor het zover is. In 2015 stonden de investeringen in hernieuwbare energie op het laagste punt sinds 2006, als gevolg van gewijzigde steunmaatregelen in een aantal lidstaten. Bovendien is de groei van hernieuwbare energie in verschillende landen gestagneerd.

Om de EU uit te bouwen tot een wereldmacht op vlak van hernieuwbare energie te zetten, roept WWF de EU op om:

  • de doelstelling voor hernieuwbare energie tegen 2030 te verhogen van 27% naar 40% – en de nodige maatregelen te nemen om dit doel te bereiken;
  • een breed stappenplan te ontwikkelen richting een leiderspositie in hernieuwbare energie, met inbegrip van energie-efficiëntie en een afbouw van fossiele brandstoffen;
  • vanaf 2017 ieder jaar 1% van het Europees BNP te investeren in hernieuwbare energie en de investeringen in de ontwikkeling van schone energie te verdubbelen; en
  • belangrijke initiatieven voor hernieuwbare energie in Afrika en India, aangekondigd op COP21 in Parijs, te ondersteunen.


Briefing (EN) > Link

 

Global Solar Thermal Electricity Outlook 2016

Global Solar Thermal Electricity Outlook 2016

Keywords: Zonne-energie, Hernieuwbare energie
Niveau: Internationaal
Gepubliceerd: 02/2016
Auteur: Greenpeace, European Solar Thermal Electricity Association, SolarPACES
Bureau: -


De Global Solar Thermal Electricity Outlook 2016 (STE) bouwt verder op de Energy [R]evolution 2015. Terwijl het gematigde STE-marktscenario in lijn ligt met het Energy [R]evolution-scenario, toont het verder uitgewerkte scenario aan dat deze technologie zelfs nog meer te bieden heeft.

Globaal genomen zou de STE-sector tegen 2030 maar liefst 2,7 miljoen mensen te werk kunnen stellen die een nieuwe rol vervullen in de strijd tegen de klimaatverandering, en tot 12% van de wereldwijde elektriciteit kunnen voorzien tegen 2050.

Dit is een inspirerende visie, niet alleen voor onze politieke leiders maar ook voor miljoenen mensen over de hele wereld: STE-technologie kan een bijdrage leveren aan de stimulatie van lokale economieën, een betrouwbare energievoorziening, en een significante daling van de CO2-uitstoot om de wereldwijde temperatuurstijging tot 1,5 °C te beperken.

Rapport (EN) > Link
Samenvatting (EN) > Link

 

Grenzen aan biomassa in België. De economische en ecologische onzin van nieuwe grootschalige biomassacentrales in Vlaanderen en Wallonië

Grenzen aan biomassa in België. De economische en ecologische onzin van nieuwe grootschalige biomassacentrales in Vlaanderen en Wallonië

Keywords: Hernieuwbare energie, Bio-energie, Subsidies
Niveau: België
Gepubliceerd: 12/2015
Auteur: WWF, Greenpeace, BBL, IEW
Bureau: 3E

Grootschalige biomassa voor de productie van elektriciteit is onzinnig, zowel op economisch als op milieuvlak. België zou hiervoor grote hoeveelheden biomassa moeten invoeren waarvan de duurzaamheid onvoldoende kan worden gegarandeerd. Dit heeft negatieve gevolgen voor de biodiversiteit en leidt tot een nettostijging van de CO2-uitstoot.

Deze grootschalige biomassacentrales zijn ook economisch een voorbeeld van slecht beleid. Deze studie door 3E in opdracht van de milieubeweging toont aan dat een keuze voor biomassa de Belgische verbruiker tegen 2030 bijna 2 miljard meer zal kosten dan een scenario dat volop inzet op wind- en zonne-energie.


Rapport (EN) > Link
Briefing (NL) > Link
Briefing (FR) > Link

 

9 mythes over de Duitse Energiewende weerlegd

9 mythes over de Duitse Energiewende weerlegd

Keywords: Hernieuwbare energie, Fossiele brandstoffen, Emissies, Subsidies, Duitsland, Kernenergie, Mythes
Niveau: België, Europa
Gepubliceerd: 11/2015
Auteur: WWF, Greenpeace, BBL
Bureau: -

In 2011 lanceerde de Duitse regering de Energiewende. Concreet besliste Berlijn om:

  • alle kerncentrales te sluiten tegen 2022;
  • de CO2-uitstoot te verminderen, met 40% tegen 2020 en met 80-95% tegen 2050; en
  • volop in te zetten op hernieuwbare energie en energiebesparing.

 

Slagen de Duitsers erin om hun kerncentrales te sluiten én hun CO2-uitstoot te laten dalen? Blijft Duitse energie betaalbaar? Is het technisch haalbaar om een grote hoeveelheid hernieuwbare energie te integreren in het net en tegelijk de bevoorrading te verzekeren? Wat is de rol van de Duitse burger in deze energietransitie? En wat is de impact op de economie?

Er doen de gekste antwoorden op deze vragen de ronde. In deze publicatie nemen we een aantal hardnekkige mythes over de Duitse Energiewende onder de loep. Bij wijze van samenvatting doen we ook een lijst beleidsaanbevelingen voor een succesvolle Belgische Energiewende.


Brochure (NL) > Link
Brochure (FR) > Link

 

The Energy [R]evolution 2015

The Energy [R]evolution 2015

Keywords: Hernieuwbare energie, Kernenergie
Niveau: Internationaal
Gepubliceerd: 11/2015
Auteur: Greenpeace, Global Wind Energy Council, SolarPowerEurope
Bureau:


Volgens het IPCC kunnen we tot 2050 nog slechts 1,000 gigaton CO2 uitstoten als we onder de grens van 1,5-2°C opwarming willen blijven. Aan het huidige en geprojecteerde tempo, zullen we dit CO2-budget al in 2040 opgebruikt hebben.

De energiesector begint te veranderen, maar de verandering moet sneller. Dit Energy [R]evolution scenario schetst een road map naar 100% duurzame energie en maakt hierbij een einde aan CO2-uitstoot, kernenergie en de nood aan bijkomende olie-exploratie op de Noordpool of de diepzee. Het toont bovendien aan dat deze transitie leidt tot extra werkgelegenheid in de energiesector.

Hoewel Greenpeace's voorspellingen over het potentieel en de groei van hernieuwbare energie ooit weggezet werden als onrealistisch, hebben ze bewezen correct te zijn - correcter zelfs dan die van het Internationaal Energieagentschap of het Amerikaanse Departement voor Energie.
 

Rapport (EN) > Link
Samenvatting (EN) > Link
Key Messages (EN) > Link

 

Effective Governance for the EU 2030 Renewable Energy Target

Effective Governance for the EU 2030 Renewable Energy Target

Keywords: Hernieuwbare energie, EU 2030, Governance
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 06/2015
Auteur: WWF, Greenpeace, CAN-Europe
Bureau: -

Deze briefing schets de noden voor een sterk en betrouwbaar Europees beleidskader voor hernieuwbare energie richting 2030 en geeft een reeks concrete aanbevelingen om dit te bereiken.

De EU wil de uitstoot van CO2 tegen 2050 met 80-95% terugdringen (t.o.v. 1990). Hierbij is een prominente rol weggelegd voor hernieuwbare energie, nu al goed voor 15% van de Europese energieproductie. Investeringen in hernieuwbare energie verminderen niet alleen de CO2-uitstoot, maar versterken ook de Europese bevoorradingszekerheid, drukken de kosten voor de invoer van energie en creëeren lokale jobs.

Om deze doelstellingen te halen heeft de EU ook na 2020 nood aan een sterk beleidskader dat zekerheid biedt aan bestaande en toekomstige investeringen in hernieuwbare energie. Dit kader moet ervoor zorgen dat de 2030 doelstelling voor hernieuwbare energie ruimschoots behaald wordt en bijdragen aan de klimaatdoelen door de barrières voor hernieuwbare energie te slechten.


Briefing (EN) > Link

 

Toxic coal - counting the cost of weak EU air pollution limits

Toxic coal - counting the cost of weak EU air pollution limits

Keywords: Fossiele Brandstoffen, Gezondheid, Emissies
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 05/2015
Auteur: Greenpeace, European Environmental Bureau
Bureau: -


De voorgestelde Europese luchtvervuilingsstandaarden voor kolencentrales zouden kunnen leiden tot 71.000 vermijdbare sterfgevallen tussen 2020 en 2029, als gevolg van een hoger risico op beroertes, hartaandoeningen, longkanker en andere ziektes die verband houden met luchtvervuiling. De vervuiling uit kolencentrales zou ook leiden tot honderdduizenden bijkomende gevallen van hart- en ademhalingsaandoeningen zoals chronische bronchitis en astma. Met name kinderen zouden sterk getroffen worden.

Gebruik makend van officiële gegevens brengt deze nieuwe studie de gezondheidsgevolgen in kaart van de uitstootlimieten voorgesteld door de EU en vergelijkt ze met de limieten gebaseerd op de beste, beschikbare technieken. De toegenomen gezondheidsrisico’s die voortvloeien uit luchtvervuiling kunnen de Europeanen ongeveer 52 miljard euro kosten in de komende tien jaar.

Deze bijkomende sterfgevallen en ziektes – en de hieruit voortvloeiende kosten – kunnen vermeden worden indien de EU voet bij stuk houdt om standaarden vast te leggen in lijn met wat de beste beschikbare technieken al bereiken in economisch rendabele omstandigheden.
 

Rapport (EN) > Link

 

Pitfalls and potentials - The role of bioenergy in the EU climate and energy policy post 2020: NGO recommendations

Pitfalls and potentials - The role of bioenergy in the EU climate and energy policy post 2020: NGO recommendations

Keywords: Hernieuwbare energie, EU 2030, Bio-energie
Niveau: Europa
Gepubliceerd: 04/2015
Auteur: WWF, Greenpeace, EEB, CAN-Europe, EEB, Fern, Birdlife International, Oxfam, Transport & Environment, Wetlands International, Actionaid
Bureau: -

Europese lidstaten doen steeds meer beroep op bioenergie om op een goedkope manier de doelstellingen voor hernieuwbare energie te behalen - in 2012 niet minder dan 62% van de hernieuwbare energie. De kosten van bio-energie op het klimaat, milieu en samenleving worden echter steeds duidelijker, waardoor de energiebron controversieel wordt.

Duurzame bio-energie kan bijdragen aan de transitie naar een efficiënt en duurzaam Europees energiesysteem. Hiervoor zijn echter 4 belangrijke veiligheidsmaatregelen nodig:

  • een duurzame limiet op het gebruik van biomassa voor de productie van elektriciteit;
  • een efficiënt en optimaal gebruik van bronnen van biomassa, in lijn met het waterval-principe;
  • een correcte koolstofboekhouding voor biomassa; en
  • bindende duurzaamheidscriteria voor het gebruik van biomassa.


Briefing (EN) > Link